Monday, June 11, 2012

Belatinya hilang...

سْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful

اللَّهُمَّ أَعِنِّى عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ

“ Ya Allah. Bantulah hamba untuk (senantiasa ) mengingat-Mu, bersyukur kepada-Mu, serta memperbaiki (kualiti) ibadahku kepada-Mu.”

Asatidzah pernah berpesan, kenal lah Allah melalui 99 nama Allah. Kalau saya ditanya maksud nama Allah sekarang, saya bakal kantoi sebab tak tahu makna semuanya. Kena nyanyi kuat2 nama dan maksudnya baru boleh ingat kot. Tsk..sedihnya. Seingat saya, dalam kamar abang, ada ditampal nama-nama Allah. Hmm, abang mesti ingat semua maksud nama-nama Allah, nama pemain bola pun abang tahu. Kalau ditanya saya nama pemain bolasepak, saya bakal kantoi lagi sebab saya tak tahu semua pun. Apa yang saya tahu ni? Tsk..sedih lagi. Jika ditanya saat ini apa status semangat saya, saya pun tak pasti. Mungkin ninja yang lesu. Life eventually made myself to be quite secretive, and even more defensive. Yes, we are challenged by an expected. Nasib baik tahu juga nak berlakon :D

Apabila memandang nasihat-nasihat dari sahabat di mana-mana laman sosial, saya terfikir "Bagusnya selalu nasihatkan orang perkara-perkara basic as a Muslim". Bermula dari solat 5 waktu, solat jemaah sampai ke bacaan mathurat hari-hari dipesan. Entah kenapa, bagi saya sesuatu yang biasa dilakukan kadang-kala jarang orang pesan,  selalunya the unusual things logiknya diutarakan, padahal the fundamental aspect in life itu yang perlu diajak selalu especially solat.  Seperti manusia lain yang juga tidak ditaqdirkan untuk hidup di dunia untuk selama-lamanya. Dalam kesibukan menyelesaikan urusan hidup, dalam berusaha menjadi sebahagian pembina ummat, dalam menjadi sebahagian dari masyarakat, kadang saya lupa apa nasib kamar di alam barzakh nanti. Allahurobbi T.T 

Banyak sangat perkara yang saya perlu belajar, dan masa saya asyik dibazirkan dengan yang tak perlu.  Saya mahu fahami the most fundamental aspect in life. Saya tahu setiap yang terjadi itu sudah yang terbaik dan diri ini sentiasa gagal melihat hikmah di sebalik kejadian. Kata orang: "Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata...badan binasa?". All in all, how much we try to find guidance and tips from others, in the end we ourselves will make the decision. That's really hard, saya tahu Allah akan berikan yang terbaik, boleh jadi yang terbaik itu ujian buat saya nanti. I shouldn't feel this way...i'm so scared T.T Why people loves to keep silence and run away? They are doing what I ever done. Karma~ Saya takut dengan hari esok :(  di saat saya tak tahu bagaimana nak berlari. Allahurobbi, give another surprise that ease my soul. Please...

Saya sepatutnya edit soalan interview untuk session bersama Head of SEN esok. Saya patut teruja sebab diberi mentor yang super baik. Alhamdulillah! Kenapa saya hinggap disini? Saya kemaruk nak spilling...  Seperti mood sudah semakin baik, thank you Allah sebab beri idea untuk ambush blog ni. Semoga orang-orang yang saya sayangi, orang yang saya rindui, bermakna, istimewa dan yang saya kenali di luar sana memperoleh kebahagiaan, ketenangan dan kejayaan yang dicari. Saya tak boleh buat apa-apa kecuali memaafkan, that heals me better. May Allah bless us dear all :) 


The fragrance of flowers spreads only in the direction of the wind. But the goodness of a person spreads in all directions


Ninja yang kononnya kehilangan belati...tolong lah pulangkan ;P

No comments: