Friday, June 28, 2013

Hidup Sebagai Alat



بسم الله الرحمن الرحيم 
In the name of Allah, The Most Gracious, the Most Merciful.






“Dan mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat"


Tangan-tangan Allah itu berada di setiap tempat di dalam diri kita. Dia mengawal semua tindakbalas yang berlaku, tinggi rendah hormon, pengaliran darah dan neuron serta banyak lagi process yang melahirkan kita hari ini. Bersyukurlah sekiranya hari ini kita mampu tersenyum, kerana senyuman itu terukir atas kehendak Allah, jika kamu gembira hari ini bersyukurlah kerana kegembiraan itu diperoleh atas kehendak Allah. Selepas kegembiraan, Allah hadirkan pula rasa menyesal agar kita tahu berpada-pada dalam hiburan dunia, bersyukurlah lagi kerana berapa ramai manusia dibiarkan dalam kegembiraan tanpa ada sedikit rasa sesal. Bersyukurlah, bersyukurlah.


Biarlah kita hidup dengan agenda memenuhi kehendak manusia lain daripada bergelumang dengan kehendak diri yang entah apa-apa dan belum tentu bermanfaat untuk semua. Sekurang-kurangnya hidup ini bererti, tidak pada diri pada masyarakat dan Islam, bukan ke erti hidup pada memberi? Memudahkan urusan orang lain, mengisi tempat yang diperlukan bilamana ramai yang menolak, belajar mengalah dan menerima. Hakikat yang perlu diingat ialah bekerja bukan lah kerana manusia, biarlah sebagai alat untuk meraih redha Allah. Bagaimana? Dengan memudahkan urusan mereka dengan tidak mengharapkan ganjaran apa-apa, kecuali berharap agar Allah gembira dengan usaha kita. bergembiralah, semua itu telah tertulis ;)





Daily routine, actually next week will be the last week for training before tournament.


Doakan~ (^_^)


"Every 60 minutes in Africa, one hour pass" We might think this is a funny fact, but it's no joke. People in Africa suffer every second, but here we feel time flies real quick. Let's learn to appreciate what we have, and what is left. Maka, sebenar-benar aku mohon diberi keberkatan masa, Allahurobbi. Jangan biarkan aku hidup bersama kehendak dan keperluan mereka yang tidak tertunai. Opps, kan dah teringat minutes MSOC yang berapa kurun tak siapkan tu. Ok, feel like to stop here..



“Syurga itu dikelilingi dengan kebencian-kebencian hawa nafsu, sedangkan neraka itu dikelilingi oleh kesenangan-kesenangan hawa nafsu”.


(H.R. Muslim)

No comments: